jom zikir...

Powered By Blogger

Thursday, May 13, 2010

Something 2 share

Ini sesuatu yang bagus sangat untuk diamalkan ........
Rasulullah SAW bersabda, 'Bila seorang anak Adam wafat, maka amalnya terputus kecuali tiga hal iaitu:-
1] Shadaqah jariah
2] Ilmu yang bermanfaat
3] Anak shalih yang mendoakannya. 

(HR. Muslim, Abu Dawud , At-Tirmidzi , Nasa'i dan Ahmad )

SADAQAH JARIAH - KEBAJIKAN YANG TAK BERAKHIR
AL SADAQAT AL JARIYAH - THE ACTIONS WHICH OUTLIVES YOU
1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, anda mendapatkan hasanah
Give a copy of Quran to someone and each time they read from it, you will gain hasanaat
2. Sumbangkan kerusi roda ke hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda dapat hasanah
Donate a wheel chair to a hospital and each time a sick person uses it, you will gain hasanaat
3. Berbahagi bacaan yang berfaedah dengan seseorang
Share constructive reading material with someone
4. Bantu Pendidikan seorang anak
Help in educating a child
5. Ajarkan seseorang sebuah do'a.
Pada setiap bacaan do'a itu, anda dapat hasanah
Teach someone to recite a doa . With each recitation, you will gain hasanaat
6. Berbahagi CD Quran atau Do'a
Share a doa or Quran CD
7. Libatkan dalam pembangunan sesebuah masjid tenaga atau harta
Participate in the building of a mosque thru wealth or strength
8. Letakkan pendingin air di tempat umum
Place a water cooler in a public place
9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung dibawahnya, anda dapat hasanah
Plant a tree. Each time any person or an animal sits under its shade or eats from the tree, you will gain hasanaat
10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah satu
dari hal diatas, Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.
Share this with someone. If one person applies any of the above you will receive your hasanaat until the Day of Judgment


Just a reminder n sumting to share.

sangka-sangka itu bukan buah semangka

Jangan main sangka-sangka. Nanti di dunia terbakar, akhirat pun  terbakar juga. ~ picture by RobbyP of Deviant Art

Jangan main sangka-sangka. Nanti di dunia terbakar, akhirat pun terbakar juga. ~ picture by RobbyP of Deviant Art

Pernah dengar Buah Semangka? Dalam hidup saya, semangka itu adalah nama lain bagi buah tembikai. Kalau di tanah arab ini, musim panas adalah musim buah semangka. Besar-besar saiznya. Sedap-sedap pula rasanya. Bila dimakan pada waktu tengahari musim panas selepas disejukkan, memang tak ternilai nikmatnya.

Tetapi sangka-sangka adalah satu hal lain yang sangat berbeza.

Kalau buah semangka adalah buah lazat dan manis rasanya, sangka-sangka adalah buah beracun yang busuk dan sangat pahit rasanya.

Sangka-sangka menghasilkan kerosakan. Ia menternak kebencian. Meruntuhkan jambatan hubungan sesama insan. Akhirnya melahirkan hati busuk yang bermusuh tidak kesudahan. Sangka atas sangka, sangka atas sangka, akhirnya rosak semuanya.

Dan Syaitan adalah yang menyalur tenaga dari akar pokoknya.


Kepercayaan itu sesuatu yang mahal

Di dalam hubungan sesama manusia, kepercayaan adalah sesuatu yang mahal. Sebab itu, apabila seorang manusia meletakkan kepercayaan kepada seseorang yang lain, maka itu adalah kimiawi utama dalam satu hubungan yang baik.

Kita dapat melihat dalam kehidupan kita, banyak perkara digerakkan atas kepercayaan. Walaupun sudah wujud terma dan syarat dalam banyak perkara pada hari ini, tetap kepercayaan itu adalah perkara yang utama dalam pergerakan hubungan.

Kita boleh membayangkan sekiranya kepercayaan hilang dalam satu hubungan, bagaimana hubungan itu akan berjalan. Ia akan berjalan dalam keadaan suram, tidak ceria, dan keterikatan hati itu terasa longgar. Sebab yang utama dalam satu-satu hubungan adalah kepercayaan.

Bukan kepercayaan membuta tuli

Jangan salah sangka kepercayaan ini adalah kepercayaan membuta tuli. Kepercayaan kita punya asas. Kita yakin dengan bukti. Sebab itu di dalam hubungan, Islam mengajar kita untuk berta’aruf. Berta’aruf ini bukan sekadar mengenal nama, tahu tarikh lahir, ingat tempat tinggalnya, tetapi ta’aruf ini sehingga sampai hakikat kita kenal dirinya dengan sebenar-benar pengenalan. Kita tahu dia suka apa, dia tak suka apa, kita tahu perangainya bagaimana dan pegangannya dalam hal-hal tertentu macam mana.

Kepercayaan kita, asasnya adalah dengan ta’aruf.

Ta’aruf adalah bukti yang membina kepercayaan kita.

Didik diri dengan bukti berasas, bukan firasat-firasat

Manusia mempunyai penglihatan yang terbatas. Dalam menghukum seseorang, sememangnya kita terbatas dengan zahirnya sahaja. Sebab itu, ta’aruf adalah perkara utama yang perlu kita usahakan untuk mempunyai hubungan yang baik.

Justeru, dalam menghukum seseorang, kita perlu meletakkan hukum itu atas bukti yang kita ada.

Jangan biasakan diri kita dengan sangka-sangka, firasat-firasat yang hanya bergejolak sekitar perasaan jiwa. Hal ini kerana, syaitan berlari-lari di seluruh pembuluh darah kita, memang menanti-nanti peluang untuk menimbulkan was-was dan syak wasangka.

Sememangnya diakui bahawa manusia mempunyai gerak hati, instinct dan sebagainya. Hatta Saidina Umar RA pun pernah berkata: “Takutlah kamu kepada firasat orang mukmin.” Tetapi tetap firasat dan gerak hati bukanlah dalil dalam menghukum seseorang.

Bila kita sekadar menggunakan firasat, gerak hati, instinct, sangka-sangka dalam menghukum seseorang, kita akan lihat hubungan kita hancur dalam masa seketika sahaja. Kerana kita buruk sangka dengannya tanpa asas.

Sepatutnya kita didik diri dengan perbincangan, dengan mencari bukti, kemudian kita selesaikan sesuatu yang bermain dalam sangkaan kita, dalam firasat kita, secara terus dan telus. Usah kita tahannya dalam fikiran dan hati kita, tanpa kita cari bukti, tanpa kita berbincang.

Contoh mudah dalam isu main sangka-sangka

Saya bagi contoh mudah. Seorang pelajar suka membaca Al-Quran dengan berlagu. Dia hebat dalam membawa lagu-lagu Al-Quran yang pelbagai. Pelajar-pelajar lain pula suka dengan bacaannya. Tiba-tiba ada seorang guru berkata:

“Orang baca Al-Quran macam itu tidak ikhlas”

Lebih memburukkan keadaan, perkara begitu dikongsi dengan ramai.

Apa bukti dia tidak ikhlas? Dan sebagai seorang guru, apakah patut pendakwaan tidak ikhlas itu ditujukan seumum itu? Lebih jelas lagi, siapa yang meletakkan aras bahawa membaca Al-Quran berlagu itu tidak ikhlas?

Agaknya, selepas itu bagaimana hubungan pelajar itu dengan gurunya tadi?

Sepatutnya, guru itu boleh sahaja pergi terus bertemu dengan pelajarnya tadi, dan berbincang berkenaan keikhlasan dalam membaca Al-Quran, secara berhadapan tanpa terus menuduh.

Contoh lain: Seorang lelaki belajar di luar negara. Dia dahulunya terkenal pemalu dan segan-segan orangnya. Tetapi bila dia sudah di luar negara, orang di Malaysia melihat gambar-gambarnya dan kelihatan dia duduk di sebelah perempuan, gaya berpakaian berubah menjadi lebih stylo, dan rakan-rakannya kelihatan tidak terurus.

“Hish, dah jadi teruk dah dia ni”

Ding ding ding. Itu biasanya yang akan keluar apabila kita menjadi orang yang melihat gambar lelaki itu bukan?

Sikap begini adalah silap. Ada banyak posibiliti bahawa lelaki itu masih tidak berubah. Cuma suasana di tempat belajarnya membuatkan dia mempunyai gambar sedemikian rupa. Sebagai contoh, mungkin kawan-kawan perempuannya tak kenal erti segan dan masyarakat sekitarnya tidak terdidik. Dia pula berseorangan dan tak mampu bersuara menegur secara terus. Gaya berpakaian pula, mungkin dia mengikut suasana. Tetapi persoalannya, apakah dia membuka aurat? Apakah gambarnya bersentuhan dengan perempuan? Adakah gambarnya dengan perempuan itu pada waktu-waktu sunyi berduaan atau di majlis keramaian atau keluar bersama rakan?

Kita perlu mendidik diri kita mendahulukan sangka baik.

Kalau risau sangat dia berubah, kita jangan simpan sangka-sangka kita itu di dalam hati sahaja. Cakap terus. Tanya sendiri. Sembang dengan empunya badan tanya apa yang terjadi. Tanya apa yang berlaku pada gambar itu. Minta dia jelaskan.

Bayangkan, kita terus tuduh dia berubah, kita terus kata pada dia bukan-bukan, sedangkan mungkin dia pun dalam keadaan tersepit, mungkin dia seorang sahaja faham Islam, mungkin rakan-rakan baiknya tak faham Islam di sana dan sebagainya, mungkin dia tak tahu itu salah, dan ada 1001 kemungkinan lagi yang membuatkan dia tak bersalah. Bayangkan hubungan dia dengan kita selepas itu?

Maka, jangan sesekali terus menghukum.

Kisah Syeikh Mustafa Bugha dan peniru dalam peperiksaan.

Sekadar pengalaman hidup saya, begitu jugalah keadaannya. Saya sendiri dahulu orang yang kuat berfirasat dan bersangka-sangka. Ya, memang pada satu ketika kita akan melihat firasat kita sentiasa betul. Sangkaan kita sentiasa tepat. Tetapi jangan tertipu. Itu hakikatnya bukan satu lesen untuk terus menghukum.

Di hujung hari-hari saya asyik menggunakan firasat, saya dapat melihat betapa saya telah mematahkan banyak hati manusia dan merosakkan banyak hubungan. Sebab saya tak pernah percaya kepada manusia lain. Saya lebih percaya kepada firasat saya.

Maka saya tinggalkan firasat saya. Saya tinggalkan sangka-sangka saya.

Dan hari ini, saya benci orang yang suka main firasat-firasat, sangka-sangka.

Saya sangat menghormati syeikh-syeikh di tempat saya belajar sekarang. Salah seorang yang saya kenali adalah Syeikh Mustafa Bugha, ulama’ Fiqh terkenal di Tanah Syam. Dia adalah ulama’ besar yang hebat. Ramai orang menyatakan dia mempunyai ‘kasyaf’, yakni firasatnya sangat tepat.

Tetapi, apabila didatangkan kepadanya aduan bahawa seorang pelajar meniru di dalam peperiksaan, yang pertama sekali dia berkata adalah:

“Di manakah buktinya?”

Bila ditunjukkan buktinya bahawa markah pelajar itu sangat cemerlang pada setiap semester, dan kecemerlangan itu di luar paras normal(yakni sentiasa 95% ke atas, sedangkan pengajian di Syam sangatlah susah), Syeikh Mustafa Bugha berkata:

“Mungkin Allah membantunya”

Subhanallah. Lihatlah Syeikh ini. Dia ulama’ besar, dia sangat dihormati. Kalau dia mahu terus menghukum pelajar itu, tiada siapa akan mengatakan apa-apa kepadanya. Bahkan yang mengadu kepadanya bukanlah orang biasa, melainkan ulama’ tanah Syam juga. Tetapi selagi tiada bukti pelajar itu meniru dengan sebenar-benarnya(yakni ditangkap ketika meniru), maka Syeikh Mustafa tak mahu menyatakan bahawa pelajar itu peniru.

Untuk memuaskan hati pihak yang mengadu, Syeikh Mustafa Bugha berkata:

“Pergilah berikan penjagaan ketat kepadanya. Kalau kamu dapat menangkap dia meniru, maka barulah laksanakan hukuman ke atasnya”

Lihat. Dan akhirnya, pelajar itu rupanya benar-benar meniru. Dia pelajar perempuan, meniru dengan menggunakan headphone kecil yang disumbat ke dalam telinga, disembunyikan di bawah jilbab. Tetapi lihatlah Syeikh Mustafa Bugha. Dia tidak mendahulukan firasatya. Dia mendahulukan buktinya, barulah menghukum.

Kita bagaimana?

Nas-nas melarang berburuk sangka

Saya kongsikan dalil-dalil yang menunjukkan bahawa buruk sangka adalah dilarang.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;” Surah Al-Hujurat ayat 12.

“Sedang mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).” Surah An-Najm ayat 28.

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” Surah Al-Hujurat ayat 6.

“Berhati-hatilah kamu dengan sangkaan, sesungguhnya sangkaan adalah pendakwaan yang paling dusta” Hadith riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmidzi.

Saidina Umar Al-Khattab ada berkata: “Janganlah kamu menyangka dengan satu kata pun yang keluar dari saudaramu yang mukmin kecuali dengan kebaikan”

Maka perhatikanlah wahai manusia.

Hentikanlah sangka-sangka kamu itu.

Penutup: Adil lah kamu. Bersangka baiklah.

Bersangka baik hakikatnya adalah satu keadilan. Bukanlah bersangka baik ini, kita percaya sahaja semuanya. Tetapi selagi kita tiada bukti, maka kita tidak akan menghukum sesuatu yang buruk ke atasnya. Bahkan, kalau ada bukti pun kita selidik.

Apatah lagi kalau sekadar kita dengar-dengar cerita kawan, atau baru melihat si fulan itu sekali.

Didik diri untuk berlaku adil. Kalau betul ada rasa kurang senang di dalam hati, kita rasa perbuatannya tidak kena, kita rasa akhlaknya itu tidak ikhlas dan ada riyak di dalamnya, apa salahnya berbincang muka ke muka.

Kenapa terus menghukum?

Lebih buruk lagi, menceritakan pula kepada orang lain pandangan buruk kita itu, dalam keadaan kita tidak pasti. Dan hakikatnya, kalau kita pasti pun, keburukan sahabat kita adalah sesuatu yang mesti ditutup kerana ia adalah sesuatu yang aib.

Maka adil lah kamu.

Jangan rosakkan hubungan sesama saudara kamu.

Sangka-sangka bukanlah buah semangka yang lazat dan memberikan kelegaan di musim panas. Ia hakikatnya buah yang pahit, mengandungi racun yang merosakkan hubungan dan tidak menenangkan pada hari yang tersangat panas nanti(di padang mahsyar).

dr blog saudara hilal asyraf

ALLAH yang menghitung bukan orang lain

Kenapa kita beramal sebegitu rupa? Kerana Allah adalah  penghitungnya. ~ picture by reactivatezul of Deviant Art

Kenapa kita beramal sebegitu rupa? Kerana Allah adalah penghitungnya. ~ picture by reactivatezul of Deviant Art

Kadangkala, ada orang mempersoalkan mengapa kita perlu ikhlas. Kenapa tak boleh berbangga-bangga dengan kejayaan. Kenapa tidak boleh mendabik dada. Ada pula yang mempersoalkan, mengapa kita tidak boleh sekadar baik di hadapan orang, di belakang kita buat hal yang kita suka. Ada pula yang mempersoalkan mengapa kita perlu bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu kerja. Ada yang mempersoalkan mengapa kita mesti sangat menjaga diri, menjauhi maksiat dan kena usaha selalu buat kebaikan.

Macam-macam lagi persoalan yang timbul di sekitar medan amal.

Jawapan saya hanya satu.

Sebab yang nak hitung amal kita adalah Allah. Bukan orang lain.


Tiada siapa yang mampu menghitung seperti Allah meghitung

Kesedaran utama yang diperlukan oleh manusia adalah, Allah itu berada di luar liga saingan manusia. Allah itu berada di satu peringkat lain, dan peringkat itu takkan mampu dicapai oleh manusia. Adalah logik perkara ini kerana Allah adalah Tuhan, Pencipta, dan bagaimana agaknya Tuhan itu boleh disaingi? Tidak tersaing adalah ciri-ciri Tuhan yang sebenar.

Begitulah Allah tidak tersaing juga dalam hal perhitungan.

Tiada siapa mampu menghitung sebagaimana perhitungan Allah.

Perhitungan Allah sangat tepat. Tidak akan terlepas daripada Allah walau perkara sebesar zarah.

“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.” Surah Al-Zalzalah ayat 7-8.

Perhitungan Allah yang sangat ketat demikian, membuatkan orang yang ingkar di akhirat nanti, bila melihat Allah menghitung amal manusia di Padang Mahsyar, mereka berkata bahawa mereka ingin menjadi tanah.

“Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang Telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata:”Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah”. Surah An-Naba’ ayat 40.

Allah penghitung yang tiada siapa mampu berlindung dari hitungan-Nya

Allah adalah penghitung yang sangat telus. Salah satu dari kekuasaan-Nya adalah Allah Maha Melihat. Juga salah satu dari kuasa-Nya adalah Allah Maha Mendengar. Allah SWT juga adalah Mah Mengetahui. Tiada satu daun pun yang gugur di atas muka bumi ini tanpa ianya terlepas dari pengetahuan Allah SWT. Tak akan ada yang terlepas dari perhitungan-Nya.

“Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali dia sendiri, dan dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)” Surah Al-An’am ayat 59.

Allah tidak akan mampu dirasuah dan dicabar. Hal ini kerana, manusia itu faqir di hadapan Allah. Allah pula Maha Kaya dan tiada yang mampu mengatasi-Nya. Allah tidak peduli jika seluruh dunia hendak berpaling daripada-Nya. Kerana Dia tidak rugi apa-apa. Tetapi yang rugi apabila berpaling daripada-Nya adalah manusia itu sendiri.

“Dan Musa berkata: “Jika kamu dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya mengingkari (nikmat Allah) Maka Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”. Surah Ibrahim ayat 8.

Ini Allah tunjukkan apabila dalam umur dunia ini, telah terjadi beberapa siri ‘pembersihan’ oleh Allah SWT kepada kaum-kaum yang ingkar. Itu adalah akibatnya apabila mereka angkuh dan mencabar Allah SWT. Maka, Allah menunjukkan kepada kita betapa berkuasa-Nya dia. Dia tidak rasa rugi pun menghapuskan ummat-ummat itu. Dia berkuasa memunculkan ummat lain dan memberikan peluang yang sama.

Ini menyebabkan, tiada siapa mampu mengelak, lari, melepaskan diri, bersembunyi dari hitungan Allah SWT.

Sebab Allah yang hitung, sebab itu kita tidak berputus asa

Sebab Allah yang hitung segala amalan kita, sebab itu jugalah kita di dalam beramal tidak berputus asa. Mengapa demikian?

Hal ini kerana, tiada yang mampu sabar sebagaimana sabarnya Allah kepada hamba-hamba-Nya. Allah bukan penghukum yang tidak memberikan peluang. Allah sentiasa membuka peluang.

Allah SWT Maha Penyayang dan Maha Mencintai hamba-hamba-Nya yang berusaha.

Lihatlah kepada pembunuh 100 orang yang akhirnya ke syurga. Bagaimanakah Allah melayan sikapnya yang tidak berputus asa dengan rahmat Allah?

Sebab itu, di dalam beramal, saat kita kejatuhan, kita tidak berputus asa bahkan berusaha bersungguh-sungguh untuk naik semula. Kita tidak rasa malu nak bertaubat berulang kali. Kita tidak rasa malu hendak mengadu kepada Allah akan keaiban diri. Kita tak rasa malu hendak berusaha sampai mati walau tak pernah berjaya sekali pun.

Sebab yang menghitung adalah Allah.

Allah bukan penghitung yang zalim. Allah bukan penghitung yang terburu-buru. Allah bukan penghitung yang pandang satu sudut sahaja. Tetapi Allah adalah penghitung yang adil. Allah adalah penghitung yang sangat tepat perhitungannya. Allah melihat manusia bukan luaran sahaja bahkan dalaman juga. Hatta perkara tersembunyi seperti niat, gerak hati, harapan, cita-cita, semuanya di dalam hitungan Allah SWT.

Oleh kerana Allah adalah penghitung kita, sebab itu kita tiada rasa hendak berputus asa. Tambahan, Allah benci mereka yang berputus asa.

“Katakanlah: Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Surah Az-Zumar ayat 53.

Sebab itulah kita buat macam yang dipersoalkan

Mengapa kena jaga niat walau orang tak nampak pun niat tu. Kenapa nak kena jujur dan amanah walau kalau khianat orang tak perasan pun. Kenapa nak kena buat yang terbaik dalam kehidupan. Kenapa tidak berputus asa. Kenapa kita usaha baik sepanjang masa, bukan di hadapan orang sahaja. Dan pelbagai lagi persoalan, semuanya terjawab dengan satu jawapan.

Kerana Allah adalah penghitungnya.

Kalau manusia yang menghitung, kita boleh fikirkan cara untuk berbohong. Kita boleh fikir alasan untuk mengelak. Kita boleh lari ke tempat lain untuk melepaskan diri.

Tetapi Allah, kita tiada jalan untuk lari daripada-Nya.

Kalau manusia yang menghitung, kita tak payah pening nak jaga keikhlasan, nak jujur, nak amanah. Manusia bukannya tahu. Kita tak kisah curi tulang. Kita tak kisah nak tipu. Kita tak kisah nak buat konspirasi, scheme, dan sebagainya. Sebab manusia bukannya tahu.

Tetapi Allah, kita tiada jalan untuk terlepas dari pengetahuan-Nya.

Sebab Allah adalah penghitung, sebab itu kita usaha sungguh-sungguh menjaga segalanya.

Penutup: Faktor penting bagi kedisiplinan, indikator utama buat kejayaan

Apa kunci kedisiplinan diri? Saya akan menjawab – Hubungan dengan Allah.

Bagaimana hendak berjaya? Saya akan menjawab – Hubungan dengan Allah.

Bukanlah hubungan dengan Allah, adalah kita duduk atas sejadah semata dan mengurung diri di dalam masjid sepanjang masa. Tetapi hubungan dengan Allah ini adalah kita merasa kewujudan Allah setiap masa, setiap tempat, setiap ketika. Kita rasa tidak terlepas daripada-Nya, kita rasa dekat dengan-Nya, dan kita rasa Allah Maha Tahu apa yang dilakukan oleh kita.

Ini akan membentuk disiplin sekaligus menyah kemalasan. Ini akan menggerakkan kejayaan sekaligus menerajang kegagalan. Apakah kegagalan itu? Kegagalan adalah apabila kita berputus asa. Menjadi seorang yang berusaha walau tak dapat apa yang hendak dicapainya hingga mati pun, itu adalah satu kejayaan.

Dan kejayaan hakiki yang kita mahukan adalah – Diselamatkan dari neraka, dan dimasukkan ke dalam syurga. Itulah dia kejayaan sebenarnya.

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia Telah beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” Surah Ali Imran ayat 185.

Maka, kita beramal dengan bersungguh-sungguh.

Sebab kita tahu, Allah yang menghitung. Bukan yang lain.


adaptasi dr blog hilal asyraf