jom zikir...

Powered By Blogger

Wednesday, June 9, 2010

Sekatan yang terus dikekalkan ke atas Gaza adalah jenayah




KHAN YUNUS - Jurucakap gerakan HAMAS di Khan Yunus, Gaza, Hamad Al-Ruqb berkata, 'jenayah kepungan(sekatan) ke atas lebih 1.5 juta penduduk Palestin di Semenanjung Gaza kerana pemilihan secara demokrasi seumpama keangkuhan yang biasa dilakukan zionis, malah dibelakangnya ada Amerika dan turut disertai sebahagian Negara Arab'.

Al-Ruqb menyatakan sedemikian dalam kenyataan akhbar, bahawasanya hal ini lebih menyakitkan penduduk Palestin padahal Arab adalah bersaudara juga terlibat mengenakan sekatan ini, dan memberikan kewajaran yang tidak masuk akal sebagaimana yang diingini pihak dibelakangnya demi melindungi tindakannya.

Beliau turut mengecam sebahagian kenyataan-kenyataan(ucapan atau akhbar) dari pihak berkenaan yang mengharap Israel memberikan persetujuan untuk membuka sekatan yang dikenakan ke atas saudaranya(Gaza) dengan menggunakan bahasa perundangan dan sebagainya, namun dalam masa yang sama tindakan dari pihak ini juga mengabaikan perundangan Palestin serta tidak mengendahkan kewujudannya yang sewajarnya mesti dihormati. Sesungguhnya, ia merampas apa diinginkan oleh masyarakat Palestin.

Sementara itu dalam laporan yang lain menyatakan, gerakan HAMAS mendakwa Pihak Keselamatan Palestin Ramallah menangkap tujuh anggotanya di wilayah Nablus, Qalqiliya dan Bet Lehem di Terbing Barat.

Di antara yang ditangkap, Saleh Al-Huraimi dari Bet Lehem yang dibebaskan dari penjara penjajah. Sebelum ini Saleh Al-Huraimi ditahan lebih 9 tahun dalam penjara Israel, namun Pihak Keselamatan Palestin menangkapnya pula setelah merempuh masuk ke tempat kerjanya. Sumber 09/06/2010, web berita safa.ps

No comments:

Post a Comment