jom zikir...

Powered By Blogger

Thursday, February 3, 2011

ayaq kosong + serbuk kopi

Bismillahirrahmanirrahim...


Hari nie rasanya tak banyak yang boleh dikongsi. Tapi rasa nak share gak satu apa tah orang panggil perumpamaan kot. Benda ni dah lama dah nak kongsi sebenaqnya, tapi cam terbusy lak, ada ja reja nak kena buat. (Alasan ja tu...haha).Mai nak cerita, lebih kurang cmni la perbualan dia:


Budak Hitam : "Budak putih, nak tau tak, hati kita nie bleh diumpamakan macam ayaq kosong dalam gelas..."




Budak Putih: "Awat lak kata macam tu??"


Budak Hitam: "Cmnie...Cuba bayangkan kita buat dosa, tak kisah la kecik ka besaq. Ustazah selalu akan kata hati kita akan tumbuh satu titik hitam bila kita buat dosa..kn??"


Budak Putih: "Btoi3....(ala-ala upin ipin yang cute tu). Ehemm..."


Budak Hitam: "Cmtu la jugak hati kita, cuba kita bubuh serbuk kopi lam gelas yang ada ayaq kosong tadi. Masukkan sstu camca dlu..."


Budak Putih: "Mesti la lama-lama ayaq tu tukaq kaler*. Kompemnya...haha"


Budak Hitam: "Tau tak pa...Nak cerita kat sini cmnie, ayaq kosong yang kita campuq ngan serbuk kopi tu first dulu kita masukkan sikit...Kalo kita nak bagi ayaq tu jernih balik, kita cuma kena tambah bukan sikit ayaq kosong tapi banyak..kalo dah jernih pun mesti ada gak lagi sikit-sikit mendakan serbuk kopi yang kita bubuh tadi. Btoi tak??"




Budak Putih: "Btoi sangat la tu...hmmm (bpikiaq)"


Budak Hitam: "Hati kita cmtu la jugak nak ceritanya...Buat dosa kecik memang nampak cam tak dak pa-pa. Kalo sapa-sapa teguq pun kita bleh kata "alaa...dosa kecik ja pun". Tapi impak dia sangat la besaq. Payah nak tinggai."


("allahuakbar..allahuakbar...")


Budak Hitam: Jom p semayang dulu jom... :)


Budak Putih: Jom... :)
  


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Budak Putih: "Sambung la balik cerita kopi hang tadi tu..."


Budak Hitam: "Lupa lak nak kata siap-siap tadi, lani hang analogikan ayaq kopi tu cam titik hitam yang ustazah selalu kata tu.."


Budak Putih: "Okay.."


Budak Hitam: "Gelas tu hang bayangkan hati kita. Ayaq kosong tu hang anggap cam amalan kita la. Cmtu la lebih kurang."


Budak Putih: "Hmmm...senang ja tu...okay, aku dah bayang..."


Budak Hitam: "Camtu la hati kita sebenaqnya..Ayaq kopi tadi, dapat bayang tak berapa banyak ayaq kosong yang kita kena tambh nak bagi dia jernih balik??"


Budak Putih: "Sangat banyak."


Budak Hitam: "Tapi kita bubuh serbuk tadi tu sekali ja kan?Camtu la jugak titik hitam lam hati kita. Kalo nak buang tu kita kena tampung ngan banyak amalan kita balik. Nak buang segala benda hitam yang dah melekat kat hati kita..."




Budak Putih: "Tu baru dosa kecik, baru sekali kita buat dosa. Kalo betoi la tu first time..Camna la kalo kita dah buat banyak dosa kecik..Ya ALLAH..." (beristigfar)


Budak Hitam: "Sebab tu la kita kna sentiasa hisab balik apa yang kita dah buat. Bukan dok cari salah orang ja. Orang buat dosa ka salah tu kita nampak sangat. Kita sepatutnya hisab diri kita dulu. Kalo nak teguq tu kena berhikmah. Jaga maruah ngan ayaq muka dia."


Budak Putih: "Btoi sangat tu...Sebab tu la Islam anjurkan kita sebagai saudara sesama Islam teguq elok-elok kalo kawan kita buat silap. Jaga maruah dia. Kita tak boleh tiba-tiba nak melulu ja teguq. Satgi dok tiba-tiba hentam dia, silap-silap yang nak balik ke pangkal jalan truih u-turn tak mau dah, Sapa gak yang rugi..."


Budak Hitam: "Yup...Hamba ALLAH tu ngan kita...Dua-dua rugi.."


Budak Putih: "Sama-sama la kita perbaiki diri dan saudara-saudara kita ke arah yang lebih baik. InsyaALLAH... "






>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
p/s: Silap lak, na da orang bancuh ayaq kopi panas lam gelas, mau pecah gelas tu...
Orang bancuh kopi lam cawan daa...hehe...Tak pa, yang penting analogi tu... :)


hati perlu sentiasa ditarbiah...~ (6_6)

No comments:

Post a Comment