jom zikir...

Powered By Blogger

Tuesday, February 1, 2011

iman be4 vs iman after??

Bismillahirrahmanirrahim 

"Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Mengetahui setiap perkara yang aku lakukan, maka ampunkanlah segala dosa & kesalahanku, ampunkanlah, ampunkanlah.... "


Dalam surah Asy Syarh (94:7), Allah ada berfirman yang mana maksudnya adalah :- 

Maka apabila engkau telah selesai  (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain)

Syed Qutb cakap, lepas buat sesuatu urusan dunia, maka kembalilah beribadah kepada Allah. Ada juga mufasir yang mengertikannya sebagai ''apabila sudah solat, maka berdoalah'' Jadi insyaAllah, marilah kita sama2 untuk terus bekerja keras dalam apa jua bidang sekali pun. Yang paling penting ayuhlah kita sama2 bekerja keras untuk terus bermujahadah, untuk terus memperbaiki diri sendiri, untuk memenuhi ciri2 individu muslim yang sepatutnya, insyaAllah.
hmmm.. iman b4 exam > iman after exam. eh come on la , ingat exam ni ape? igt lepas exam kau bisa berbuat sesuka hati? kau ingat Allah tak tahu apa yang kau kerjakan? kau igt kau beribadah bersungguh sungguh semata mata utk lulus exam? please la. exam yang kau amik ni, hanyalah ujian kecil je. huh~ ia bukan segalanya. ia bukan segalanya. ia bukan segalanya. 

insyaAllah. mari sama2 utk kita terus mempertingkatkan amal ibadah kita kepada Allah, tak kira masa, tempat dan keadaan. insyaAllah. =) 


hati perlu sentiasa ditarbiah... :)

No comments:

Post a Comment