jom zikir...

Powered By Blogger

Wednesday, June 2, 2010

Bayangan Rejim Israel Di Penjara Besar Ghazzah


Cuba anda pejam mata sebentar. Kosongkan fikiran. Hadirkan fakta ini di dalam benak minda masing-masing.
Terdapat sekeping tanah yang semakin hari semakin mengecil. Tanah itu dikelilingi pula oleh benteng konkrit dan gelungan dawai berkarat meninggi. Tembok-tembok tersebut memisahkan antara dunia luar dan dalam. Di perbatasan tembok itu ia dijaga pula oleh ‘anjing-anjing’ liar yang terjelir lidahnya senantiasa kelaparan.
Di dalam tembok itu, sebanyak 1.4 juta manusia pelbagai peringkat umur bersesakan sesama sendiri. Mereka tertekan, kelemasan dan pelbagai bentuk rasa kurang enak menghantui setiap hari yang dilalui. Malam-malam mereka bermimpikan makhluk ngeri yang dahsyat!
Kelompok populasi 1.4 juta itu, separuhnya adalah kanak-kanak kecil. Kawan, kanak-kanak ini bukan seperti anak-anak kecil kita. Mereka bukan kanak-kanak yang boleh melompat riang di taman permainan. Mereka bukan kanak-kanak yang boleh memakai uniform sekolah lalu pergi dan pulang dihantar oleh ibu bapa berkereta mewah.
Dan mereka juga bukan membesar seperti anak-anak kita! Tidak sama sekali.
Bahkan hampir 80% daripada kanak-kanak hidup di dalam keadaan kedhaifan. Mengerti apa itu kedhaifan? Kedhaifan bukanlah kesenangan menjamah KFC, Mc Donald, Pizza Hut, makanan mewah-mewah dan bukan juga mampu menonton rancangan kartun Donald Duck, Mickey Mouse, Doraemon ataupun bergelak tawa bersama keluarga menyaksikan rancangan bersiri Adamaya, siri drama musalsal dan lain-lain lagi.
Tidak tuan-tuan dan puan-puan! Rancangan mereka hari-hari ialah menyaksikan bom yang meletup di depan mata, muntahan peluru berjela-jela dan penjajah berpakaian uniform bersama jentolak lalu memusnahkan rumah mereka.
Di rumah kita, hari-hari kita membazirkan air kerana beranggapan bahawa sumbernya tidak terputus. Jika putus 1 jam, tetap saja ada perkhidmatan air lain mengambil tempat. Subhanallah, nikmat bukan! Tetapi tahukah ibu-ibu bapa-bapa serta pemuda pemudi yang dimuliakan – 90% air semulajadi yang terdapat di dalam kepungan penjara besar itu tidak boleh diminum!
Mereka minum apa?! Coke atau Pepsi? Tidak sahabat. Sedangkan mahu dapatkan air kosong sudah sukar inikan pula mahu meneguk air berkarbonat yang mampu menyebabkan perut bergelodak itu.
Ini gara-gara si bangsat zionis yang menyerang pada tahun 2008 hingga 2009!
Lalu mereka terus mengharap simpati masyarakat umum dunia. Doa-doa mereka selalu saja disertai airmata yang bercucuran. Barangkali lebih banyak limpahan airmata berbanding air semulajadi di tempat sendiri.
Maka celiklah sebelah mata PBB (kononnya penyelamat dunia) bersama agensi bantuan antarabangsa yang lainnya. Namun begitu, disangkakan panas hingga ke petang, tiba-tiba muncul ribut taufan di tengahari pula. Bantuan PBB itu ibarat ‘hangat-hangat tahi ayam’ dan ‘melepaskan batuk di tepi jalan’.
Bantuan mereka sekadar mahu tunjukkan kepada mata dunia bahawa PBBlah antara organinasi penyelamat dunia yang unggul, cemerlang dan terbilang. Walhal di sebalik lakonan watak PBB itu, si lanun rejim zionis telah berupaya menyekat PBB dan organisasi-organisasi kemanusiaan daripada menghantar bekalan kepada penduduk Ghazzah.
Segala keperluan asas pendidikan, makananan, air, ubat-ubatan yang sangat diperlukan penduduk penjara terbesar itu disekat sewenang-wenangnya. Malahan ada yang dicampak serta termusnah begitu saja tanpa sempat dinikmati umat Islam Ghazzah!
Kempunan mereka, dan yang pastinya Ghazzah terus menangis.

No comments:

Post a Comment