jom zikir...

Powered By Blogger

Wednesday, June 2, 2010

Dekati, Dampingi Dia


by Ezairy M. Sallih
Quantcast


BILA mula rasa bosan. Jiwa pun rasa tak tenteram. Asyik nak moody aje. Maka, kembalilah kepada Dia. Tak ada lain yang dapat membantu kecuali Allah.

Jumpalah mana-mana pakar motivasi, pakar psikiatrik atau siapa pun juga, tak akan ada yang mampu menandingi kehebatan kuasa Tuhan.

Bila kita ingat Dia, kita akan tenang. Bila kita gelisah, hati macam ada aje yang tak kena, hah cuba lekas-lekas ambil wuduk, kemudian tunaikan solat sunat. Dua rakaat pun tak apa. Kalau boleh lepas tu, baca Quran sekali. Kemudian apa anda rasa?

Ya, ketenangan melalui jalan ini tak akan sama dengan ketenangan yang diperolehi daripada sumber lain. Ada orang nak tenang dengan menonton televisyen, dia rasa stres semua dapat hilang.

Ada abang tu pula nak hilangkan kusut dalam kepalanya, selalunya dia akan ke warung kopi atau kopitiam, berborak dengan member-membernya.

Ada akak tu pula, bila ada masalah, dia akan jalan seorang-seorang kat tepi pantai, nakkan ketenanganlah tu.

Betul, semua tu mampu menghilangkan segala kekusutan yang melanda anda. Namun, percayalah, ketenangan yang ini, kehebatan yang ini tak pernah dan tak akan sama dengan apa-apa pun ketenangan yang lain. Itulah Dia.

Jadi, jumpalah Tuhan, dekatilah Dia, sentiasalah dampingi Dia. Mana tahu, di kala senang pun kita masih mengingatiNya, tatkala susah Dia juga akan hadirkan kesenangan buat kita. Alhamdulillah.
Allah itu satu, tiada lain selain Dia!

No comments:

Post a Comment